![](https://parsun-aviation.ir/wp-content/uploads/2025/01/Two-seater-plane-680x380.png)
در هوانوردی و ناوبری، مفاهیم Variation و Deviation از اصول پایهای برای هدایت صحیح هواپیما هستند. هر دوی این مفاهیم به انحرافهای ناوبری مرتبط میشوند، اما تفاوتهای اساسی در منشأ و کاربرد دارند. درک دقیق این دو مفهوم برای خلبانان و هر فردی که در صنعت هوانوردی فعالیت میکند، حیاتی است. در این مقاله، به بررسی تعریف، کاربرد، تفاوتها و اهمیت این دو مفهوم در ناوبری میپردازیم.
Variation: اختلاف بین شمال جغرافیایی و مغناطیسی
Variation به اختلاف زاویهای بین شمال جغرافیایی (True North) و شمال مغناطیسی (Magnetic North) اشاره دارد. این اختلاف ناشی از ساختار و موقعیت میدان مغناطیسی زمین است که بهطور طبیعی در مناطق مختلف تغییر میکند..
چگونه Variation ایجاد میشود؟
- شمال جغرافیایی به قطب شمال واقعی (واقع در محور چرخش زمین) اشاره دارد.
- شمال مغناطیسی به نقطهای روی زمین گفته میشود که خطوط میدان مغناطیسی زمین به آنجا همگرا میشوند.
- این دو نقطه همپوشانی ندارند و اختلاف زاویهای بین آنها را Variation مینامند.
ویژگیهای کلیدی Variation:
- مکانمحور است:
مقدار Variation در هر نقطه روی زمین متفاوت است و با تغییر موقعیت جغرافیایی تغییر میکند. - شرقی یا غربی:
اگر شمال مغناطیسی در سمت شرق شمال جغرافیایی قرار گیرد، Variation مثبت یا شرقی است. اگر در سمت غرب باشد، Variation منفی یا غربی است. - تغییرات تدریجی:
میدان مغناطیسی زمین بهمرور زمان تغییر میکند، بنابراین مقادیر Variation نیز ممکن است با گذر زمان اصلاح شوند.
اهمیت Variation در ناوبری:
- خلبانان باید Variation را در محاسبات مسیر خود لحاظ کنند تا Heading صحیح را به دست آورند.
- نقشههای هوانوردی مقدار Variation را در هر منطقه نشان میدهند تا خلبانان بتوانند بهدرستی مسیر خود را تنظیم کنند.
برای مثال: اگر Variation یک منطقه 5 درجه شرقی باشد و Heading مغناطیسی 100 درجه باشد، خلبان باید 5 درجه به آن اضافه کند تا Heading جغرافیایی (True Heading) به دست آید:
True Heading = Magnetic Heading + Variation
Deviation: انحراف داخلی ناشی از میدانهای مغناطیسی محلی
Deviation به انحرافی گفته میشود که ناشی از میدانهای مغناطیسی داخل هواپیما یا اطراف قطبنما است. این انحراف به دلیل تأثیر تجهیزات الکترونیکی، فلزات، و دیگر عوامل مغناطیسی داخل هواپیما ایجاد میشود.
چگونه Deviation ایجاد میشود؟
- در داخل هر هواپیما، قطبنمای مغناطیسی تحت تأثیر میدانهای مغناطیسی اضافی قرار میگیرد.
- این میدانها ممکن است توسط تجهیزات ناوبری، سیستمهای الکتریکی، یا حتی ساختار فلزی هواپیما ایجاد شوند.
- این تأثیر باعث میشود که قطبنما، جهت شمال مغناطیسی را بهدرستی نشان ندهد.
ویژگیهای کلیدی Deviation:
- وابسته به هواپیما است:
مقدار Deviation برای هر هواپیما منحصربهفرد است و به تجهیزات و طراحی آن بستگی دارد. - متغیر با جهت:
مقدار Deviation بسته به Heading هواپیما ممکن است تغییر کند. به همین دلیل، جداول یا کارتهای تصحیح (Deviation Card) در هواپیما وجود دارند. - قابل اصلاح:
خلبانان با استفاده از جداول تصحیح یا سیستمهای ناوبری پیشرفته میتوانند Deviation را کاهش دهند یا اصلاح کنند.
اهمیت Deviation در ناوبری:
- اگر Deviation اصلاح نشود، ممکن است هواپیما از مسیر صحیح خود منحرف شود.
- خلبانان برای محاسبه دقیق Heading مغناطیسی (Magnetic Heading) از کارتهای Deviation استفاده میکنند.
برای مثال: اگر Deviation برای یک Heading مشخص 2 درجه غربی باشد و Heading جغرافیایی 95 درجه باشد، خلبان باید 2 درجه از آن کم کند تا Heading مغناطیسی صحیح به دست آید:
Magnetic Heading = True Heading – Deviation
تفاوتهای اصلی بین Variation و Deviation
چرا درک Variation و Deviation حیاتی است؟
در هوانوردی، ناوبری دقیق یکی از ارکان اصلی ایمنی پرواز است. خلبانان برای اطمینان از رسیدن به مقصد و جلوگیری از برخورد با موانع یا انحراف از مسیر، باید از این دو مفهوم آگاه باشند و آنها را در محاسبات خود لحاظ کنند.
- جلوگیری از اشتباهات ناوبری:
عدم اصلاح Variation و Deviation میتواند باعث انحراف از مسیر و حتی ایجاد خطرات جبرانناپذیر شود. - تنظیم دقیق Heading:
ترکیب این دو عامل در محاسبات ناوبری، Heading دقیق را برای خلبان فراهم میکند. - هماهنگی با سیستمهای ناوبری مدرن:
حتی در سیستمهای ناوبری پیشرفته مانند GPS، آگاهی از Variation و Deviation ضروری است تا خلبان بتواند عملکرد سیستم را تأیید کند.
Variation و Deviation دو مفهوم کلیدی در ناوبری هستند که نقش مهمی در ایمنی و دقت پرواز ایفا میکنند. Variation به اختلاف بین شمال جغرافیایی و مغناطیسی مربوط میشود و به موقعیت جغرافیایی وابسته است، درحالیکه Deviation به تأثیر میدانهای مغناطیسی داخل هواپیما اشاره دارد و به طراحی و تجهیزات وابسته است.
خلبانان باید با استفاده از نقشههای هوانوردی و کارتهای تصحیح، این انحرافات را بهدرستی اصلاح کنند تا پروازی ایمن و بدون اشتباه داشته باشند.
در نهایت، ترکیب دانش علمی، ابزارهای پیشرفته، و تجربه خلبان، ضامن هدایت صحیح در آسمان است.