skip to Main Content

وزن هواپیما، یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر عملکرد پروازی است که بر تمامی فازهای پرواز از جمله برخاست، اوج‌گیری، کروز، تقرب و فرود اثر مستقیم دارد.
درک عمیق روابط بین وزن و عملکرد، برای خلبانان ضروری است تا بتوانند در شرایط مختلف عملیاتی، تصمیم‌های درست و ایمن اتخاذ کنند.

۱. اثر وزن بر برخاست (Takeoff Performance)

افزایش وزن موجب افزایش نیروی لازم برای برخاست شده و در نتیجه:
• طول باند مورد نیاز افزایش می‌یابد
• سرعت برخاست (Vr, V1, V2) بالاتر می‌رود
• خطر overrun در باندهای کوتاه یا داغ بیشتر می‌شود
• climb initial کمتر می‌شود
دانشجویان پرسان با استفاده از جدول‌های عملکرد و نرم‌افزارهای Flight Computer یاد می‌گیرند چگونه با توجه به وزن واقعی (TOW)، دمای هوا و ارتفاع باند، طول لازم برای برخاست را به‌دقت محاسبه کنند.

۲. اثر وزن بر اوج‌گیری (Climb Performance)

در اوج‌گیری، عملکرد climb با نسبت نیروی پیشران به وزن (Thrust-to-Weight Ratio) مشخص می‌شود.
وزن بیشتر = نسبت کمتر = شیب صعود کندتر و نرخ صعود کمتر.

خطرات احتمالی:
• ناتوانی در عبور از موانع (Obstacle Clearance)
• تجاوز از حداکثر زاویه مجاز صعود (که منجر به Stall می‌شود)

۳. اثر وزن در کروز (Cruise Performance)

وزن بالاتر باعث:
• مصرف سوخت بیشتر
• نیاز به زاویه حمله بالاتر برای حفظ lift
• کاهش سرعت اقتصادی (ECON Speed)
لازم به ذکر است در هواپیماهای بزرگ، وزن بالاتر در شروع کروز می‌تواند موجب پایداری بهتر در تلاطم شود.

۴. اثر وزن در فرود (Landing Performance)

وزن زیاد = انرژی جنبشی بیشتر = نیاز به فاصله توقف بلندتر.
همچنین:
• افزایش سرعت تقرب (Vref)
• افزایش استرس روی ترمزها، تایرها، و فلپ‌ها
• افزایش احتمال Hot Brake، Runway Excursion

۵. محدودیت‌های قانونی و ایمنی

هر هواپیما دارای حداقل چهار وزن مرجع است:
• Maximum Takeoff Weight (MTOW)
• Maximum Landing Weight (MLW)
• Maximum Zero Fuel Weight (MZFW)
• Operational Empty Weight (OEW)

تجاوز از هر یک از این حدود، نه تنها عملکرد پروازی را مختل می‌کند، بلکه ممکن است منجر به خرابی سازه‌ای شود.

۶. نقش وزن در مانورپذیری و پایداری (Stability & Control)

• وزن بیشتر = اینرسی بالاتر = پاسخ کندتر به کنترل‌ها
• اثرات مهم در زاویه گردش (Bank Angle)، افزایش Load Factor، و احتمال ورود به شرایط بحرانی (مثل Overbanking)

۷. مدیریت وزن در عملیات واقعی

استفاده از ابزارهایی مانند:
• Load Sheet
• Weight & Balance Calculator
• Center of Gravity Charts
کمک می کند تا همواره توزیع مناسب وزن و CG را حفظ شود، چرا که حتی یک وزن متقارن با CG نامناسب می‌تواند عملکرد هواپیما را به‌شدت مختل کند.

وزن هواپیما، یکی از بنیادی‌ترین متغیرها در طراحی، برنامه‌ریزی و اجرای پرواز است. دانشجوی خلبانی باید به‌درستی درک کند که تغییرات حتی جزئی در وزن چگونه می‌تواند به تفاوت‌های اساسی در عملکرد منجر شود.
در آموزشگاه خلبانی پرسان، آموزش این مفاهیم نه‌فقط بر پایه حفظ فرمول، بلکه با درک مفهومی، تحلیل عملی و تجربه میدانی بنا شده است تا خلبان در عمل، آماده‌ی تصمیم‌گیری درست باشد.

Back To Top