چگونه دیسپچر شویم؟

ايا تا به حال فكر كرده ايد كه چگونه دیسپچر شویم؟ در برخی از متون، دیسپچرها را خلبان زمینی می نامند. دیسپچر نیز مانند خلبان یک پرواز، مسئولیت ایمنی پرواز مورد نظر را بر عهده دارد، تا جایی که مانند خلبان این اختیار را دارد که در صورت به خطر افتادن ایمنی، پرواز را متفرق نکند یا اصطلاحاً رها کند. به گفته متقاضی این رشته، در مقاله زیر قصد داریم نگاهی اجمالی  تعریف اعزام و اعزام داشته باشیم و نحوه تحصیل در این رشته را به شما معرفی کنیم.

Dispatch در لغت به معنای برقراری ارتباط و ارسال است که در مورد یک شرکت هواپیمایی اعم از خطوط هوایی و آموزشگاه خلبانی یک واحد در ساختار آنهاست. به عبارت دیگر هر شرکت هواپیمایی که عملیات پروازی دارد یک واحد دیسپاچ نیز دارد. وظیفه اصلی اعزام، ایجاد هماهنگی لازم بین شرکت و عوامل مختلف دخیل در پرواز آن شرکت از جمله ارسال طرح پرواز یا برنامه پرواز به بریفینگ فرودگاه برای اخذ مجوز پرواز، سوخت، اطلاعات آب و هوا و به زودی. .

بر این اساس، دیسپچ رابط بین عملیات یک شرکت و همانطور که گفته شد قسمت های مختلف مربوط به پرواز آن شرکت است که عموماً از سازه های فرودگاهی تشکیل شده است. در این بین اگر ایرلاین مورد نظر دارای واحد عملیاتی دیگری به نام OCC یا Operations Control Center باشد، اطلاعات را برای دیسپچر ارسال می کند و دیسپاچر هماهنگی مورد نظر را انجام می دهد. حال در صورتی که شرکت OCC نداشته باشد، انجام محاسبات برای داشتن اطلاعات مورد نظر بر عهده واحد دیسپاچ است. محاسبات برای اطلاعاتی مانند میزان سوخت مورد نیاز، وضعیت باد و هوا در مبدا، مسیر و مقصد، محاسبات وزن پرواز و … و همچنین اطلاعاتی مانند برنامه ریزی زمانی برای هماهنگی با واحد حمل و نقل برای رساندن کره پرواز به فرودگاه. !

به چه کسی دیسپچر میگویند

به کارمند واحد دیسپاچر دیسپاچر می گویند که همانطور که در ابتدا اشاره شد یکی از رشته های مهم در هوانوردی است. زیرا علاوه بر انجام هماهنگی هایی که در بالا ذکر شد، باید شناخت کافی از تعاریف و مفاهیم هوانوردی داشت تا بتوان از اقدامات مختلف مانند توجیه کره پرواز اطلاعات کافی داشت.

شرایط و مدارک دیسپچر شدن

برای متفرق شدن باید به یکی از مراکز آموزش هوانوردی مراجعه کنیم. البته ممکن است همه مراکز آموزش هوانوردی دوره خلبانی داشته باشند اما تعداد کمی از آنها دوره اعزام نیز دارند.

مدارک و مدارک مورد نیاز جهت تحصیل در رشته اعزام:

حداقل سن 18 سال

مدارک شناسایی (شناسنامه، کارت ملی و …)

آخرین مدرک تحصیلی (در اینجا مدرک لازم است)

داشتن کارت معافیت یا پایان خدمت برای آقایان

مدرسه زمینی

همانطور که گفته شد، رشته انضباطی مانند رشته خلبانی باقی می ماند. بنابراین دروسی که دانش آموز باید بگذراند وجه اشتراک زیادی با درس خلبانی دارد. با این تفاوت که برخی از آنها اهمیت کمتری دارند و برخی از آنها به یک اندازه در طول آموزش اهمیت دارند. در ضمن برخی دروس که در رشته خلبانی مهم است در اعزام اصلا تعریف نشده است. از مهمترین این دوره ها می توان به هواشناسی، عملکرد، وزن و تعادل اشاره کرد.

دانشجو پس از گذراندن دوره آموزشی خود که اغلب بین 5 تا 7 ماه به طول می انجامد و همچنین گذراندن امتحانات یک دوره ای خود در طول دوره، خود را برای آزمون فراگیر اعزام در سازمان هواپیمایی کشوری آماده می کند. پس از قبولی در این آزمون، متقاضی باید توسط فردی مورد تایید سازمان هواپیمایی کشوری مصاحبه شود. رشته اعزام بر خلاف رشته خلبانی فقط رشته زمینی ذکر شده است; با این تفاوت که متقاضی باید پس از قبولی در آزمون و مصاحبه، یک دوره کارآموزی عملی را بگذراند.

در یک دوره کارآموزی که توسط خطوط هوایی با واحد اعزام برگزار می شود، فرد زمان می گذارد تا اصول اولیه آموخته شده در طول دوره زمینی، کار با و همچنین فضای عملیاتی یک محل کار را به کار ببرد. با دیسپچر آشنایی کامل داشته باشید. پس از اتمام دوره کارآموزی، متقاضی به طور کامل فارغ التحصیل شده و آماده اشتغال خواهد بود.

همانطور که گفته شد، هر شرکت هواپیمایی که عملیات پروازی دارد، یک دیسپاچر نیز دارد. این شرکت می تواند شامل خطوط هوایی، مدارس خلبانی، یک شرکت هلیکوپتر و همچنین یک مرکز پروازهای تفریحی باشد. از طرفی با توجه به اینکه اکثر ایرلاین ها در مقاصدی که به آن پرواز می کنند واحد اعزام دارند، امکان استخدام در تمامی شهرها وجود دارد.

چگونگی دیسپچر شدن

چگونه دیسپچر شویم ؟یک دیسپچر چه وظایفی دارد : دیسپچر موظف است تا زمان آماده سازی هواپیمای دیگر توسط معاونت فنی، ارتباط مستمر و مستقیمی با کلیه بخش ها و واحدهای پرتاب هواپیما برقرار کند تا به طور مستمر از نحوه ارائه خدمات واحدهای مربوطه به هواپیماهای جایگزین شده با تاخیر یا لغو شده مطلع شود.

چگونه دیسپچر شویم گزارشی که در تین نیوز بازدید زیادی داشت

برای چگونه دیسپچر شدن تین نیوز بک گزارش تهیه کرده، دیسپچ به دلیل قرار گرفتن در مرکز ثقل عملیات پروازی، مرکز اطلاعات و محاسبات پروازی نیز محسوب می شود و متخصصان شاغل در آن وظیفه ارائه اطلاعات درخواستی به خلبانان در زمینه های مختلف از جمله هوایی را بر عهده دارند. ، وزن، اطلاعات هوانوردی، شرکای پرواز. آنها ارائه خدمات و بسیاری از مسائل تخصصی مربوط به پرواز.

اگرچه در چند جمله نمی توان Dispatch را توصیف کرد، اما می توان گفت که Dispatch فرآیند ارسال پروازی است که علی رغم همه فعالیت ها با رعایت دقیق قوانین و مقررات ایمنی، قانون هواپیمایی کشوری و قوانین عملیات پرواز همراه است. . که برای این واحد تعریف شده است اما شاید دو ساعت کار در واحد اعزام یکسان نباشد زیرا بیشتر کار در این واحد به مسائل غیرقابل پیش بینی بستگی دارد. واحد اعزام تمام اطلاعات مورد نیاز برای بلند کردن هواپیما از زمین را جمع آوری و جدا می کند و در واقع تمام اطلاعاتی را که هر خلبان برای پرواز به آن نیاز دارد در اختیار دیسپاچر پرواز قرار می دهد. با این حال، این واحد تمام مراحل پرواز را لحظه به لحظه از زمانی که یک هواپیما از زمین برمی خیزد و در مقصد خود بر روی زمین فرود می آید، دنبال می کند.

در طول پرواز، پس از رسیدن هواپیما به ارتفاع معین و پس از تماس خلبان با دیسپچر و اعلام وضعیت پرواز و اطلاعات مربوط به هوای مقصد، دیسپچر پرواز را تا رسیدن به مقصد و انجام پرواز ایمن دنبال می کند. . او انجام می دهد. در واقع از قبل تا بعد از پرواز کلیه عملیات پروازی طبق مقررات قانونی و در دفترچه هواپیمایی کشوری و همچنین دفترچه راهنمای عملیات شرکت مربوطه رصد می شود.

برای هر پرواز اولین کاری که در واحد دیسپاچ انجام می شود این است که دیسپچرها طبق برنامه ای که از واحد عملیات دریافت کرده اند، برنامه پروازی را تهیه می کنند. از نظر اینکه آیا دستگاه های ناوبری به درستی کار می کنند یا مسیر پرواز محدود به پرواز در آن ساعت و روز خاص نیست و یا … مثلا ممکن است برخی از مسیرها به دلایلی بسته شوند که در این صورت دیسپاچر پرواز خواهد داشت. برای تغییر مسیر و پس از تهیه برنامه پرواز، تمامی اطلاعات پرواز اعم از ارتفاع پرواز، مسیر پرواز، میزان سوخت، نوع هواپیما و … در فرم مخصوص نوشته شده و به کتابی به نام ARO یا Air Traffic ارسال می شود. دفتر گزارش خدمات ارائه شده است.

این دفتر پس از دریافت طرح پرواز از طریق واحد مخابرات، این طرح را به مرکز کنترل، برج مراقبت و تقرب فرودگاه مبدا و مقصد و فرودگاه کمکی مخابره خواهد کرد.

پس از این مرحله سایر مدارک لازم که مطابق با ضوابط و رویه مندرج در کتاب آیین نامه اعزام می باشد تهیه می گردد. یکی از این اسناد شامل اطلاعیه های هواپیمایی مربوط به دستگاه های ناوبری، وضعیت فرودگاه یا هر اطلاعاتی است که خلبان برای ایمنی پرواز به آن نیاز دارد.

اعزام کننده پرواز به صورت لحظه به لحظه اعلامیه های ویژه را جمع آوری کرده و فرم برنامه عملیاتی پرواز را تهیه می کند. پس از تهیه مدارک طبق فرم Dispatch Release، این فرم توسط دیسپچر پرواز امضا می شود و مسئولیت صحت مدارک بر عهده این شخص خواهد بود و سپس فرم مذکور به خلبان پرواز تحویل داده می شود. پس از بررسی مدارک توسط کاپیتان امضا می شود و بدین ترتیب اجازه انجام پرواز داده می شود.

امیدواریم که شما در مقاله (چگونه دیسپچر شویم) با جزئیات این حرفه ی سخت آشنا شده باشید.

لذت پرواز با هواپیماهای فوق سبک در شرکت هوانوردی پرسان