هرچیزی که درباره سیستم پیتوت باید بدانید که نمیدانید

پیش گفتار
هرچیزی که درباره سیستم پیتوت باید بدانید این است که کنترل سرعت هوایی از طریق اندازه گیری فشار، یکی از سنجش های پایه ای اساسی در بسیاری از وسایل همچون هواپیما می باشد که می توان از طریق اندازه گیری سرعت عبوری از یک مقطع مشخص، به اندازه ی دبی سیال در آن نقطه دست یافت. وسایل و تجهیزات گوناگونی برای اندازه گیری مقدار سرعت، جهت بدست آوردن اطلاعات در جریان های دارای تغییرات آهسته وجود دارند که برای نمونه گیری از نوسانات موجی درهم در سرعت زیاد، استفاده از دستگاه با دقت نمونه برداری بیشتر، لازم می باشد. یکی از این وسایل، لوله پیتوت می باشد که به عنوان پرکاربردترین سیستم اندازه‌گیری سرعت در صنایع مختلف هوافضا و اتومبیل بکار می رود. این سیستم بر مبنای علم آیرودینامیک، به محاسبه سرعت جریان سیال با استفاده از تبدیل انرژی جنبشی سیال به انرژی پتانسیل می پردازد. لوله پیتوت در هواپیماها با اندازه گیری فشار کل استاتيكی برای محاسبه سرعت هوایی هواپیما مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله به معرفی اجزا، انواع و نحوه عملکرد لوله پیتوت می پردازیم؛ با ما در این مطلب همراه باشید تا نکات مهمی را با شما در میان بگذاریم.شرکت پرسان ارائه دهنده دوره های آموزش خلبانی در ایران است

سیستم پیتوت از چه اجزایی تشکیل شده است؟

لوله پیتوت سیستمی برای اندازه گیری جریان سیالات می باشد که سرعت حرکت سیالات را اندازه گیری می کند. این سیستم توسط دانشمندی به نام آنری پیتو در قرن ۱۸ معرفی شد و سپس در قرن ۱۹ با اقدامات دانشمندی به نام هنری دارسی بهبود یافت. امروزه این دستگاه با رشد تکنولوژی و پیشرفت های گسترده در صنایع گوناگون به ویژه در صنعت هوافضا و برای هواپیماها، جهت اندازه گیری سرعت هوایی مورد استفاده قرار می گیرد. این سیستم دارای دو ورودی می باشد؛ یک ورودی در امتداد جریان برای اندازه گیری فشار کل و ورودی دیگر به صورت عمود بر ورودی اول و برای اندازه گیری فشار استاتیک درنظر گرفته شده است. هنگامی که فشار کل و فشار استاتیک محاسبه شوند، از اختلاف آنها، مقدار فشار داینامیک محاسبه می گردد. سرعت در قسمت های مختلف لوله پیتوت متفاوت است و بخش ورودی اندازه گیری فشار کل، بایستی در مکانی قرار گیرد تا سرعت اندازه گیری شده با سرعت متوسط در سطح مقطع، برابر باشد؛ برای رسیدن به این هدف و کسب نتایج دقیق تر، از وسیله ای به نام پیتوت چند ورودی استفاده می شود که مقاطع مختلف سیال را نمونه گیری می کند. این نوع سیستم پیتوت، برای اندازه گیری جریان سیالات دارای دبی ضربه ای و متغیر استفاده می گردد. لوله پیتوت ساختار ساده ای دارد و به کالیبراسیون احتیاج ندارد، به همین علت نصب آسانی نیز دارد‌؛ برای نصب این سیستم به یک سوراخ باریک بر روی لوله نیاز است. یکی از معایب سیستم پیتوت این است که ساختار آن به نحوی طراحی شده که پس از مدتی با گذر زمان، پورت های ورودی مسدود می شوند و در اندازه گیری مقادیر، اشکال یا خطا رخ خواهد داد.

از این لوله ها در چه مواردی استفاده می کنند؟

هرچیزی که درباره سیستم پیتوت باید بدانید به ابن ترتیب است که لوله پیتوت برای اندازه گیری سرعت جریان، اندازه گیری دبی و توزیع سرعت در لایه مرزی، در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد که فاصله نوک لوله پیتوت از سطح مقطع کانال و سطح مقطع لوله قابل تغییر می باشد. یکی دیگر از کاربردهای متداول لوله پیتوت در هواپیماها می باشد. لوله های پیتوت متعددی در نوک دماغه هواپیماهای بزرگ و در جلو یا زیر بال هواپیماهای کوچک تعبیه می گردند که به اندازه گیری سرعت هوایی می پردازند؛ و به دلیل وجود تراکم پذیری در این نوع جریان، بایستی ضریب تصحیح بیشتری برای این تجهیز به کار برده شود؛ در واقع در هواپیما، نوعی دستگاه سنجش گر دیگر نیز وجود دارد که میزان اتلاف مقادیر اندازه گیری شده توسط این سنجش گر و سیستم پیتوت، بررسی می شود و نتیجه به صورت سرعت درجه بندی شده، در نمایشگر سرعت هوایی نشان داده می شود. همه این تجهیزات بدین علت است که فشار ديناميكی اندازه گیری شده نیازمند یک تصحیح خطای جزیی می باشد. لازم به ذکر است که نوع خاصی از انواع لوله های پیتوت برای اندازه گیری سرعت هوایی در هواپیماها استفاده می شود که ویژگی های فنی خاص خود را داراست.تجربه پرواز تفریحی را با پرسان تجربه کنید

انواع لوله های سیستم پیتوت؟

• لوله سیستم پیتوت ساده

لوله پیتوت ساده صرفاً به اندازه گیری فشار کل که مجموعه ای از فشار استاتیک و فشار دینامیک می باشد، قادر است. در این نوع لوله، سیستم تجهیزات اندازه گیری فشار پیزومتریک، مجزا ساخته می شوند که نوک لوله یا منطقه سکون، از طریق چهار نقطه اقدام به اندازه گیری فشار می نماید و این موضوع دقت سیستم پیتوت را افزایش می دهد و خطای ناشی از عمود نبودن نوک لوله پیتوت را کاهش می دهد.

• سیستم پیتوت مرکب

این لوله، نوع پیچیده تری از لوله های پیتوت می باشد که متشکل از دهانه هایی ثابت، نسبت به یکدیگر می باشد. لوله پیتوت مرکب برای اندازه گیری فشار ضربه ای کل و فشار استاتیک به کار می رود. همچنین این دهانه ها در یک پوشش تعبیه شده اند که در مسیر عبور سیال قرار می گیرند و اصطلاحا پروب معرفی می شوند.

• سیستم پیتوت استاتیک

پرکاربردترین نوع پیتوت که در صنایع گوناگون و مراکز تحقیقاتی مورد استفاده قرار می گیرد، پیتوت استاتیک می باشد. پروب پیتوت استاتیک، بر روی میله حائل نصب می شود؛ بگونه ای که دهانه آن در مسیر سیالات قرار بگیرد. این دهانه از سنسورهای فشار کل در قسمت کروی شکل پروب، برخوردار می باشد که سوراخ های این حس کننده های فشار استاتیک، شکاف های غیر پیوسته ای  را تشکیل می دهند. این نوع پیتوت، تکمیل یافته سری پیتوت ساده می باشد که کم بودن میزان خطا، هنگام انحراف جزیی محور پروب از امتداد خطوط جریان سیال، از مزایای آن می باشد.

اموزش خلبانی با هواپیما فوق سبک را با شرکت پرسان تجربه کنید